Vi svarer deg om Min side og ID-merking. Trykk på spørsmålene under for å lese svarene.

Hvordan kan jeg registrere at kjæledyret er dødt?

Du markerer dette selv på Min side - øverst på Kjæledyrprofilen.

Hvorfor får jeg ikke logget meg inn på Min side?

Sjekk først om riktig telefonnr er registrert på deg. Gå inn DyreID Søk og søk på chip nr. Hvis telefonnr du er registrert med ikke stemmer, send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., med chip nr og det riktige telefonnr, så hjelper vi deg.

Hva gjør jeg når feil e-postadresse er registrert på Min side?

Logg deg inn på Min side med telefonnr som brukernavn. Slett så den registrerte e-postadressen, og legg inn den nye. Husk å klikke "Oppdater".

Kan jeg legge til flere telefonnumre?

Flere telefonnumre kan legges til ved å klikke på + symbolet.

Hvorfor godtas ikke mitt telefonnummer som brukernavn?

Dersom du har endret telefonnummer eller får melding om at nummeret er registrert på en annen bruker, send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., med chip nr og hvilket telefonnr det gjelder.

Kjæledyret har fått/skal få ny eier – hva gjør jeg?

Da må det sendes inn eierskifteskjema, som du finner på vår side om eierskifte. Er det en NKK-registrert hund så gjelder egne regler for eierskifter - gå inn på www.nkk.no for å sjekke deres retningslinjer for eierskifte.

Hvorfor er ikke eierskiftet av kjæledyret registrert?

Har du mottatt faktura?
Hvis det er mer enn 3-4 uker siden eierskiftet ble sendt inn og du ikke har fått faktura – send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med chip nr og e-postadresse for hvor faktura kan sendes på nytt.

Er fakturaen betalt?
Kjæledyret vil ikke være søkbart før faktura er betalt. Hvis eierskifte-skjemaet er mangelfullt utfylt så sendes det i retur for opprettelse, og det må deretter sendes inn på nytt.

Hvorfor finner jeg ikke mitt dyr når jeg søker?

Hvis du ikke får opp treff når du søker på ditt dyrs ID-nummer, anbefaler vi at du tar kontakt med veterinæren som har utført selve merkingen og sjekker status hos denne. Vi anbefaler i tillegg at dette rapporteres inn til oss ved å sende en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Hvordan får jeg registrert et dyr som er kjøpt i utlandet og har utenlandsk chip?

Du må ta kjæledyret med til veterinær som leser av chip og fyller ut skjemaet, som sendes oss. Behandlingstiden er 3-4 uker, og når du har betalt tilsendt faktura på kr 495, er kjæledyret søkbart i DyreIDs register.

Hvorfor finner jeg ikke mitt dyr merket i utlandet når jeg søker?

Behandlingstiden for å få registrert et dyr merket i utlandet er 3-4 uker etter mottak av skjema fra veterinær. Hvis det er mer enn 3-4 uker siden veterinær skulle ha sendt inn skjemaet, bør du først sjekke om du har mottatt faktura og betalt den. Har du ikke mottatt faktura så send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med chip nr og e-postadresse for hvor fakturaen kan sendes på nytt.

Jeg mangler kjæledyr på Min side - hva gjør jeg?

Har du sjekket på DyreID Søk at dyret er registrert på deg og med riktige kontaktdata? Hvis kjæledyret er registrert på deg men med et gammelt telefonnr så har du antakelig 2 ulike profiler. Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med chip nr til dyret du mangler på siden, og riktig telefonnr.

Hvis kjæledyret ikke er registrert – sjekk også;
- med veterinæren at dataene etter ID-merking er overført og registrert i systemet
- at personen du har kjøpt/overtatt kjæledyret av har sendt inn melding om eierskifte
- at du har betalt fakturaen for eierskiftet
- at det er sendt inn skjema for etterregistrering av dyr merket i utlandet
- at du har betalt fakturaen for etterregistrering av utenlandsk dyr
- er det et dyr du har adoptert fra Dyrebeskyttelsen? Sjekk med Dyrebeskyttelsen om du er registrert som bostedseier, for da vil ikke kjæledyret bli oppført på Min side.

Det er registrert feil kontaktdata på Min side - hva gjør jeg?

Du kan selv oppdatere og endre på en del av opplysningene på Min side. All informasjon uten * kan du redigere. Hundens navn, fødselsdato og rase må endres av DyreID, og du må sende oss en e-post på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. med chip nr og hva som skal endres.

Hva med kjæledyr adoptert fra Dyrebeskyttelsen?

Alle spørsmål vedrørende dyr fra Dyrebeskyttelsen, må rettes til den lokalavdeling du adopterte dyret fra.

Hvorfor bør jeg ID-merke?

Hvis du har et dyr du er glad i og som du ikke vil skal forsvinne bør du absolutt ID-merke. Det er en varig og sikker merkingsmetode.

Hvor og hvordan gjøres det?

Dette gjøres hos veterinæren. Finn din nærmeste veterinær. Veterinæren injiserer en liten kapsel under huden på dyret. Inne i kapselen ligger en mikrochip, som er programmert med et nummer.

Gjør det vondt for dyret?

Id-merking med mikrochip er ikke smertefull og kan sammenlignes med å få en vaksine. Dette kan gjøres allerede på valpestadiet.

Hvordan kan mitt dyr komme til rette?

For å finne ut hvem som er dyrets eier, må dyret forflyttes til nærmeste skanner for å avlese id-nummeret. Slike skannere blir mer og mer utbredt hos veterinærene.

Hva er DyreID?

DyreID (tidligere Dyreidentitet) er den primære aktøren for digital identifisering av kjæledyr i Norge og en aktiv pådriver for sikring av dyrs identitet gjennom digital merking. DyreID er eiet av Den norske Veterinærforening og har siden stiftelsen i 1993 driftet et sentralt dataregister over alle ID-merkede kjæledyr i Norge.

Hvorfor har jeg ikke fått mitt ID-kort?

Vi sender ikke ut ID-kort lenger, men har gått over til elektronisk ID-kort, for å gi våre brukere fleksibilitet. Du som dyreeier har full tilgang til egne data lagret på ett sted på «Min side» og kan laste ned ID-kortet derfra.

Kontakt oss

  • Vi er medlem av Europetnet - det betyr at kjæledyr registrert hos DyreID (Dyreidentitet) også er søkbart i hele Europa.

Har du fått SMS eller e-post fra oss?

Vi har sendt ut melding til dyreeiere i forbindelse med bekreftelse og oppdatering av kontaktinfo.

Klikk her for å logge deg inn

Lukk